מים נקיים יותר עם מז"חים

הבית הוא המקדש שלכם! אל תתפשרו על ספקים זולים בלי ניסיון!

תוכן עניינים

זיהום מערכות מי שתיה הוא סיכון חמור הקיים בכל מערכת זרימה של מים, כאשר בזכות הקפדה על הנחיות קפדניות והתקנת מערכות מתקדמות וחכמות ניתן להימנע ממנו ולהבטיח רמת תברואה ראויה והגנה על צמחיה, בעלי חיים ואוכלוסייה. זיהום כזה עלול להתרחש בשל מעבר מים דו צדדי המחזיר מים שיצאו מן המערכת לתוכה בנסיבות שונות, ומזהם מאגרי ענק בשל פעולה זו כמו כן לאיתור לחץ מים חזק גורם לנזילות מים ונדרש להזמין חברה המתמחה בביצוע איתור נזילות מים.

מהו למעשה מז"ח?

מז"ח, או בשמו המלא "מונע זרימה חוזרת", הוא שסתום בעל אזור לחץ מופחת הנועד למנוע זרימה חוזרת של מים בצנרת. פעולה זו מתבצעת באמצעות הפחתה מידית של לחץ המים, עצירת הזרימה ומניעת מעבר מים כנגד כיוון הזרימה הטבעי ובמקרה הצורך פריקת המים אל מחוץ לשסתום ולצנרת באופן מבוקר.

בישראל, החובה על התקנת מז"ח מוטלת על עסקים הדורשים רישוי לעסק, מעבדות ומתקנים חקלאיים לרבות משקים פרטיים, מפעלי פסולת ושפכים, מכונים לרחיצת רכב, מתקני נופש ופנאי,  מפעלים, בתי עסק לייצור ואספקת מזון ועוד. הגוף העוסק בפיקוח ואכיפה על חובת התקנת מז"ח ושמירה על תקינותו הוא משרד הבריאות.

סוגי מז"חים

קיימים מספר סוגי מז"חים המאושרים להתקנה על ידי משרד הבריאות כאשר בחירת הדגם המתאים מתבצעת בהתאם להנחיות, לצורך ולרמת הסיכון הקיימת בבית העסק לזיהום בשל זרימת מים חוזרת. בין הדגמים הנפוצים ניתן למנות את הבאים:

  1. מז"ח אל חוזר כפול – שסתום מז"ח בסיסי ופשוט המספק הגנה חלקית בלבד. אינו מתאים למרבית סוגי העסקים ומשמש כאמצעי מניעה נוסף למערכות קיימות.
  • אביזר שובר וואקום טעון קפיץ – אביזר מז"ח ידני, פשוט אך יעיל.
  • מז"ח אזור לחץ מופעל – אביזר המניעה היעיל והמתקדם ביותר, שולט בלחץ המים ומגיב לזרימה חוזרת גם כאשר הופסקה זרימת המים במערכת. בעל יכולת לפתיחה עצמאית ולפריקת מים מזוהמים במקרה הצורך אל מחוץ למערכת.

תחזוקת מז"ח

על פי הנחיות משרד הבריאות לא די בהתקנת המז"ח המתאים להבטיח הגנה על המים ושמירה על תברואת הציבור ויש להקפיד על כללים והנחיות לביצוע ולתחזוקת המז"ח:

  • התאמת המז"ח – חשוב לבחור במז"ח מתאים בגודלו וביכולותיו לצנרת ולמטרותיה.
  • התקנת המז"ח – ההתקנה תבוצע באמצעות מתקין מורשה בעל הסמכה בלבד.
  • בדיקה תקופתית – באחריות כל בית עסק אשר בשטחו מותקן מז"ח, בין אם התקין זאת באופן צמאי ובאין אם רכש/שכר את המבנה הכולל את התקנת המז"ח לבצע בדיקה תקופתית מדי שנה, לבדיקת תקינותו ויעילותו. הבדיקה תתבצע באמצעות מתקין מז"ח מורשה. אין חובה להזמין מתקין מטעם החברה ממנה נרכש מתקן המז"ח הראשוני. במקרה הצורך על פי המלצת הבודק יוחלף המז"ח בהתאם להנחיות.
  • ניהול פנקס בדיקות ורישום – לאחר יקבל בעל הנכס פנקס תיעוד חתום למועד ההתקנה, תקינות האביזר ויעילותו. בעל הנכס/ הסק יקפיד על ביצוע בדיקות למז"ח כקבוע בחוק תוך רישום מדויק וחתימה של מתקין מורשה לכל בדיקה שנתית או אחרת המתבצעת במתקן, לרבות תיקון או החלפה במקרה הצורך.
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!